onsdag 28. november 2012

Henriette ♥  i rillestrikket Hexa-genser,
og enkel alpakka lue med fletter og rullekant.
Burgunder Lue med fletter: Legg opp 95 m. på pinne 2,5
med en tråd Tynn Alpakka (dsa) # 149 - burgunder farve.
Strikk ca. 7- 8 omganger glattstrikk for rullekant.
Det er 5 fletter, med glattstrikk mellom. Hver rapport er på 19 m.
Flettene går over 9 m, og det flettes annenhver gang mot venstre og høyre, med 2 (ev.3) runder mellom hver fletting.
Flettepartiet begynner og slutter med en vrangmaske, og det er 8 m med glattstrikk mellom.
Strikk til luen måler 26 cm. Fell så i glattstrikkpartiet: 2 m sammen før og etter hver vr. maske (10 m pr. runde) - annenhver omgang.
Gjør dette til det gjenstår ca. 40 m. Trekk tråden gjennom maskene, og fest trådene.
Ferdig!
Oppskrift superlettstrikket genser i Hexa garn:
Bolen: Legg opp 140 masker i Hexa-garn på pinne 8 mm.
Strikk annenhver omgang rett og vrang for riller.
Kan også strikkes i glattstrikk, da går det enda raskere.
Strikke til bolen måler ca. 39 cm. Fell av 8 m i hver side til ermer.
Ermer: Legg opp 30 m på magic loop eller settpinner. Strikk 17 riller.
Øk så 2 m i rettomgangen mellom
hver 4.rille til du har 36 - 40 m.
Strikk til ermet er 47 cm langt (målt flatt).
Fell på siste rilleomgang 8 m i hver side for hull til ermer.
Sett ermer og bol sammen, og strikk 3 omganger før du begynner med raglanfelling.
Fell av til hals når det er igjen 54 masker.
Fest trådene og sy igjen under ermene = ferdig!

7 kommentarer:

  1. Bloggen din er veldig inspirerende, og alt du strikker blir så fint! Ble du ferdig med Mariusgenseren? Brukte du noe spesielt mønster for å strikke denne genseren?
    Du får ha lykke til med videre strikking, så skal jeg følge spent med på alt det fine som dukker opp her :)
    /Linnea

    SvarSlett
  2. Hei, tusen takk! Det var hyggelig å høre.
    Ja, jeg ble ferdig mariusgenseren, men ble ikke helt fornøyd med formen, denble altfor stor og lang.
    Vurderer å strikke mønsterpartiet om igjen, men har ikke orket enda... Men burde jo gjøre det!
    Jeg brukte mønsteret til Mariusgenser med rundfelling som er i heftet Klassikere fra Sandnes garn. Men jeg strikket ribbestrikk på bolen istedet for glatt. Og så strikket jeg den med 2 tråder Drops Alpakka i flere forskjellig gråtoner..Så den ble mye tykkere/varmere + tyngre.

    SvarSlett
  3. Veldig fin blogg du har, og tingene du lager er nydelig! Når det gjelder raglanfellingen på den rillestrikkede genseren i Hexa, har du felt på hver eller annen hver omgang?

    SvarSlett
  4. Tusen takk!
    Felte annenhver omgang :)

    SvarSlett
  5. hei, kjempe flott genser med Hexa garnet, hvor mange nøster går med? og siger denne også veldig ? :)

    SvarSlett
  6. Tror jeg brukte ca.7 nøster.

    Den siger litt, men ikke utover det vanlige.
    Virker som absolutt all alpakka siger litt.
    Men den har holdt seg veldig fin, faktisk :)

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.