søndag 19. oktober 2014

Baggy lue! Gratis oppskrift


Enkel baggy lue i supermyk merino ull        
Klør absolutt ikke, og strikkes lynraskt på en kveld!
Du trenger 2 nøster med Big Merino (Drops Garnstudio).
Legg opp 70 masker på pinne 5 mm.
Strikk 3 riller - (en omg. vrang, en omg rett x 3).
Strikk 10-11 omg. glattstrikk, så 3 nye riller.
Gjenta til du har 4 rekker med rillestriper. Strikk 2 omg til.
Sett så 5 maskemarkører = 14 m mellom hver markør.
Fell deretter 1 m på hver side av markørene, altså 10 felte masker pr. omg - helt til du har igjen 30 m. Trekk tråden gjennom maskene og snør sammen. Fest løste tråder på innsiden.

Cast on 70 sts on needle US 8 (5 mm)
Knit 6 rounds of garter sts - or 3 "ridges".
Knit 10-11 rounds of stockinette sts, then 3 garter ridges.
Repeat this till you have 4 stripes of garter sts - see photo.
Knit 2 plain rounds - then put 5 st markers = 14 sts between each marker.
Decrease 1 st on each side of each marker, every round = 10 sts decreased for every round - till you have 30 sts left.
Pull the yarn through the remaining sts, and tighten at the top. Fasten all loose ends on the inside.


6 kommentarer:

  1. Kjempefin lue! Men jeg lurer på en ting: er den veldig luftig? Jeg strikket en lue i merinoull en gang, men den varmet nesten ikke i det hele tatt fordi det blåste rett gjennom. Kan kanskje ha brukt litt for tykke pinner da... (?)

    SvarSlett
  2. Jeg synes den var veldig passelig, men nå har jeg ikke prøvd den i minusgrader heller... Merino ull er jo ganske varmt.
    Men du kan nok gjerne strikke den på pinne 4, for å få maskene enda tettere - hvis du ønsker en veldig varm lue :)

    SvarSlett
  3. Takk for oppskrift på en fin lue! Blir så glad hver gang jeg ser nytt innlegg på bloggen din :) Skal kjøpe garn til lua i dag. Tror jeg bruker Nepal, jeg :)

    SvarSlett
  4. Så hyggelig! :) Lykke til med lua, den blir sikkert kjempefin i Nepal :)

    SvarSlett
  5. Så fin lue! Takk for at du deler oppskrift :)

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett